6 Julai 2013

bahana rokok elektrik

Asalamualaikum w.b.t
selamat tengah hari semua..
hari nie aku nk celoteh pasal bahana rokok elektrik
ampa taw dak??(penang mai)
alah mesti taw kan sekarang mmg laris dijual 
kalu belah penang nie ropewalk bagan pown banyak aiihhh...


dah tgk kan...mesti ampa tau kan,,lebih2 lagi golongan remaja,x lupa jugak kepada golongan dewasa..
semakin menjadi isu kan,,,,
benda nie dah lama dibincangkan dari pada kesan buruk hinggalah kandungan yang memudaratkan kesihatan perokok elektrik(e rokok) atau nama lain dy vaper..
e rokok nie pertama kalinya diperlkenalkan di china pada mei 2004
ini secara langsung memberi kesan sampingan dan penyakit yang sangat bahaya kepada golongan yang isap e rokok nie...
bukan apa...
untuk kesedaran semua :)

1.virus baru 
menurut sumber,kelompok remaja yang menghisap rokok elektrik nie di lihat semakin ramai malah ia ibarat virus apabila menunjukkan peningkatan setiap tahun..
persatuan pengguna pulau pinang(cap) dalam kenyataannya kepada media baru-baru ini berpendapat hal ini haruss dipandang serius..kerana produk yang dikatakanpenganti rokok tembakau ini didapati menggunakan begitu meluas termasuk pelajar dan wanita..malah lebih mengejutkan apabila kajian menyatakan kira2 60 pelajar disebuah sekolah di pulau pinang menghisap rokok elektrik ini..
jelas kita tengok kan..lama2 e rokok nie menyebabkan ketagihan..

2.tiada had umur
meskipun perlbagai kajian dijalankan keatas e rokok dan kesan pengguna ini..ada jugak golongan remaja memandang remeh isu ini..malah pelbagai usaha saintis tidak jemu membuktikan bahaya e rokok ii selain disokong persatuan dan badan berkaitan kesihatan yang berkenaan..mereka sebulat suara meminta supaya kementerian kesihatan mengharamkan penjualan serta rokok nin kerana mampu menyebabkan ketagihan lebih tinggi berbanding rokok biasa..
di malaysia tiada had umur digariskan bagi penjualan rokok jenis ini...dan sekali gus menyebabkan golongan kanak2 serta remaja membelinya..kalau rokok biasa tu ada had umur kan...
sooo kepada semua sila lah amik serius ok..

3.buruk padah
kajian dilakukan para saintis di universiti of athans,greece mendapati e rokok boleh mneyebabkan kerosakan kepada paru-paru dan nikotin aitu racun toksik serupa dengan racun serangga.difahamkan apabila terlalu banyk yang dihisap ia boleh membawa kepada keracunan,nikotin yang menyebabkan muntah,rasa mual dan pening..
beberapa kajian saintifik lain juga menunjukkan bahawa e rokok ini boleh menyebabkan kerosakkan paru-paru bahawa kepada keracunan nikotin memberi kesan negatif kepada penyakit arteridan mempunyai agen menyebabkan kanser didalamnya....
kenyataan berkaitan turut disuarakan lembaga perlindungan dan kebajikan penguna malysia... yang menggesakan supaya rokok ini diharamkan...

so sekarang nie dah jelas kan terbukti e rokok nie terdapat banyak kesan sampingan..
dan x dak had umur..
ampa sepatutnya amik perkara serius..
jangan padang remeh..
sooo sama2 lah kita menyedarinya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan